Vrijdagochtend op de A58 richting Tilburg werd het even geen snelweg, maar een persoonlijk circuit voor een 30-jarige man uit Rotterdam. De reden? Hij was veel te laat vertrokken voor zijn vlucht vanaf Eindhoven Airport. Waar de meeste mensen in zo’n situatie nog proberen netjes te rijden en hopen op een beetje geluk, besloot deze man het gaspedaal volledig in te trappen en elke verkeersregel te negeren alsof ze niet bestonden. Wat volgde was een rit vol stress, adrenaline en uiteindelijk een rekening waar je maag spontaan van omdraait.
De verkeerspolitie Zeeland-West-Brabant had snel door dat hier iets niet in de haak was. De man werd geregistreerd met een gemiddelde snelheid van 144 kilometer per uur. Dat is al geen kleinigheid, maar de manier waarop hij over de weg denderde maakte het plaatje compleet. Bumperkleven, rechts inhalen, slalommen door het verkeer alsof hij in een videogame zat – het zat er allemaal bij. Voor de politie een schoolvoorbeeld van hoe het absoluut niet moet, en dat hebben ze hem ook laten voelen in de vorm van een boetebon die zijn vakantieplannen waarschijnlijk in één klap heeft verpest.
Voor het bumperkleven alleen al mocht hij 700 euro aftikken. Een bedrag dat pijn doet, maar daar bleef het niet bij. De snelheidsovertreding leverde hem nog eens 510 euro op, en zijn creatieve inhaalacties kostten 310 euro. Alsof dat nog niet genoeg was, lag er ook nog een uitnodiging voor een verplichte CBR-cursus op de mat. Die cursus kost 1400 euro en is verplicht als de politie vindt dat je rijgedrag een gevaar vormt voor anderen. Reken even mee: 700 + 510 + 310 + 1400, en je komt uit op een totaal van 2920 euro. En dat allemaal omdat hij zijn wekker niet goed had gezet.
De politie liet in een reactie weten dat er geen enkel excuus bestaat om zo te rijden. “Te laat opstaan voor je vlucht is geen reden om alle regels aan je laars te lappen,” klonk het droog. Geen greintje medelijden, alleen een duidelijke boodschap: dit soort gedrag kost je niet alleen je geld, maar kan ook levens in gevaar brengen. Het is precies dat wat de agenten willen voorkomen door dit soort bestuurders meteen stevig aan te pakken.
Het ironische is dat de man waarschijnlijk alsnog zijn vlucht heeft gemist. Want tegen de tijd dat je aan de kant wordt gezet, gecontroleerd en je verhaal mag doen, tikt de klok vrolijk verder. En eerlijk is eerlijk, wie denkt dat hij door 144 kilometer per uur te rijden tijd wint, vergeet dat een aanhouding zomaar een half uur extra kan kosten. Daarmee werd zijn ochtendrit niet alleen een financiële strop, maar ook een harde wake-up call dat haast en gezond verstand zelden samengaan.
Het verhaal is ondertussen een gespreksonderwerp geworden onder automobilisten. Iedereen kent wel dat gevoel van stress als je te laat vertrekt voor iets belangrijks, maar dit is een goed voorbeeld van hoe je die stress niet moet oplossen. In plaats van een sprint naar de gate, werd het een sprint naar een dikke boete en een verplichte cursus. Een dure les die waarschijnlijk langer blijft hangen dan welke vakantieherinnering dan ook.
De CBR-cursus die hij nu moet volgen is geen formaliteit. Het is een intensieve training waarin bestuurders worden geconfronteerd met de risico’s van hun gedrag. Video-analyse, verkeerspsychologie en praktische oefeningen – alles komt voorbij om ervoor te zorgen dat iemand voortaan nadenkt voordat hij het gaspedaal intrapt. Met een prijskaartje van 1400 euro is het ook meteen een financieel prikkel om nooit meer in dezelfde fout te vervallen.
Voor de man uit Rotterdam is dit waarschijnlijk niet het verhaal waarmee hij terugkomt van zijn reis, maar wel eentje dat hem nog lang zal bijblijven. De portemonnee drie kilo lichter, de trots een flinke deuk rijker en een cursus als bonus. En dat allemaal door een simpele fout: te laat vertrekken en denken dat je dat kunt goedmaken met snelheid.
Het incident laat zien hoe streng en tegelijk terecht de Nederlandse politie optreedt tegen dit soort wegpiraten. Niet om iemand te pesten, maar omdat een paar minuten tijdwinst nooit opweegt tegen de gevaren op de weg. In dit geval heeft het hem bijna drieduizend euro gekost om dat te leren. Hopelijk is het een les die niet alleen hij, maar ook andere bestuurders zich aantrekken. Want niemand wil dat zijn ochtendrit eindigt met blauwe zwaailichten, een stapel boetes en een vakantie die begint met een flinke kater – en dan niet eentje van de drank. Beelden op de volgende pagina: